Varedeklaration – næringsindhold 2.

 

Se på et udvalg af varer med varedeklaration og næringsstoffer.

I kan gå i køkkenet eller besøg det lokale supermarked.

Næringsindholdet kan opdeles i 3 grupper:

1. kulhydrat pr 100 g

2. fedt pr 100 g

3. protein pr 100 g

Du kan bruge skemaet til at ordne fødevarerne.

Noter, hvor mange g der er i den pågældende vare.

 

Vare

 

Kulhydrat

 

Fedt

 

Protein

 

 

     

 

 

     

 

 

     

 

 

     

 

 

     

 

 

     

 

 

     

 

 

     

 

 

     

 

 

     

Hvilke fødevarer indeholder mest kulhydrat ? ___________________________________________

________________________________________________________________________________

Hvilke fødevarer indeholder mest fedt?________________________________________________

________________________________________________________________________________

Hvilke fødevarer indeholder mest protein? _____________________________________________

________________________________________________________________________________

Var der noget, som overraskede dig? __________________________________________________

________________________________________________________________________________

 

Hvis du spiser en pose kartoffelchips med 250 g, får du næsten al energien, som du skal bruge en hel dag. Se liste over energiindhold i rå kartofler og i chips

Hvis du i stedet for spiste kartoflerne kogte, kunne du spise _________________ g.

Kartoffelchips er kogt i fedt/olie og meget af det vand, der er i en kartoffel bliver erstattet af fedt.

 

Energiindhold i 100 g

kJ

Chips

2309

Rå kartoffel

355

Får vi mere energi end vi har brug, for bliver det gemt i kroppen som fedtdepoter.

Hos mænd bliver fedtet gemt på maven og hos kvinder på lårene og bagen.      

Opgave med fedt og kulhydrat

· Se på listen over næringsindholdet i dine varer.

· Find det mest fede.

· Se i rækken med kulhydrater, og find den vare, som har det laveste energiindhold.

· Brug en lommeregner og divider energiindholdet i det fede med energiindholdet i varen med det laveste energiindhold.

· Så mange gange mere må du spise af varen fra kulhydraterne, hvis du kun tænker på den energi, du skal bruge.